sâmbătă, 12 mai 2012

Cuvant înainte

O experienta psihedelica cu LSD-25
de Humphry Osmond

Când un prieten apropiat m-a rugat sa scriu o prefata la aceasta carte nu stiam sigur daca ar trebui sa accept sau nu. Explorarea mintii umane a fost dintotdeauna un subiect delicat – nu mai putin astazi decât în trecut. Prin urmare am fost de acord sa arunc o privire pe scriitura înainte sa iau o hotarâre.

Experientele psihedelice sau ale manifestarii mintii sunt mereu fascinante, chiar si atunci când subiectii lor nu au cine stie ce talent la scris; de la fiecare se poate învata câte ceva. Relatarea lui Bishop iese în evidenta prin claritate, putere de convingere si acuratete. Filosoful Wittgenstein a spus o data ca “Tot ceea ce poate fi gândit poate fi gândit cu claritate. Tot ceea ce poate fi spus poate fi spus cu claritate. Dar nu tot ceea ce poate fi gândit poate fi si rostit.” Cunostintele lui Bishop în privinta scrierii si publicarii cartilor tehnice i-au conferit o abilitate aparte de a discerne în privinta a ceea ce poate sa spuna, iar ceea ce spune, spune cu pricepere si în mod clar. Nu este si nici nu are pretentia de a fi un mare filosof, artist literar sau gânditor genial si s-ar putea prespune ca lipsa acestor calitati l-ar disocia de cartea sa. Cu toate acestea, exista câtiva mari filozofi, artisti literari si gânditori geniali, la fel si cei carora le lipseste acest talent, care tind sa se erijeze ei însisi în aceasta postura, dar care par pretentiosi si neconvingatori. Cu acel simt autentic care pare sa-l caracterizeze, Bishop nu a încercat sa treaca dincolo de ceea ce face de fapt, iar acest lucru i-a iesit extraordinar de bine.

El este precis, concludent si generos cu detaliile; nu pentru ca – dupa cum s-ar crede la prima vedere – îsi doreste s-o faca pe grozavul si sa se infatueze, ci pentru ca o astfel de carte necesita o oarecare pregatire, în lipsa careia cititorul ar ramâne confuz. În cazul de fata pregatirea consta în întreaga viata a autorului si fara a sti ce fel de om este acesta nu putem spera sa putem urmari si cu atât mai putin sa întelegem relatarea experientei sale în privinta revelarii mintii. Astfel, el ne prezinta - cu o mare candoare - viata sa, asa cum o vede el însusi - cu toate bunele si relele - dupa cum spune Othello, “Nimic nu se atenueaza, nici nu se potoleste în rautate.” El ne împartaseste îndoiala sa în privinta întregii situatii , apoi ne introduce în experienta sa psihedelica indusa de LSD-25, experienta la care ne îngaduie sa luam si noi parte.

Pentru aceia care doresc o descriere simpla a firului ciudat al întâmplarii, scrise cu o claritate deosebita si aranjata un pic – asta e. Cartea poate fi la fel de valoroasa pentru un specialist, cât si pentru cititorul obisnuit. Adeseori specialistii presupun ca fiecare trebuie sa fie la fel de constient ca si ei de importanta subiectului. De vreme ce este de la sine înteles pentru ei ca rar îsi pun întrebarea “Cum i s-ar parea toate acestea unui cetatean obisnuit, inteligent, curios si interesat, care le aude întâmplator pentru prima oara?” Aceasta carte ne ofera un numar considerabil de indicii. Viata lui Bishop a fost o viata plina si reusita, cu unele coborâsuri, dar cu mai multe urcusuri. Banuiesc ca multi dintre vecinii sai sunt mai degraba invidiosi pe succesele lui decât sa-i deplânga esecurile. Cu toate acestea, dupa cum a declarat adesea Carl Jung, când cineva ajunge la apogeul maturitatii si începe sa se apropie de sfârsitul vietii, devine mai putin preocupat de realizari si mai mult de semnificatii si scop. Si atunci se isca întrebarea, uitata înca din copilarie: “De ce — încotro? Ce rost are? Ce înseamna toate astea?” Si, la fel ca în copilarie, cu cât te întrebi asta mai insistent, cu atât raspunsul pare sa fie mai mult îngropat în uitare; fiindca, desi multi dintre noi simtim asta în inima noastra, nu întotdeauna suntem încâtati sa auzim sus si tare ceea ce simtim în adâncul inimii. Ne straduim sa ocolim întrebarea si totusi ea revine uneori cu atâta insistenta, încât anii batrânetii sunt traiti în încercarea de a evita s-o ascultam.

Bishop crede ca are un raspuns la acea întrebare obsedanta, care apare odata cu experienta sa psihedelica. Acest raspuns l-au avut si altii înaintea lui, dar trebuie redescoperit de fiecare dintre noi, pentru noi însine, daca vrem sa ne întelegem pe noi însine si pe cei apropiati. El ajunge la concluzia ca scopul vietii este “unicitatea” si aceasta, dupa cum arata si titlul cartii, nu poate fi atinsa decât prin iubire. Dupa cum a spus si Platon acum aproximativ 2500 de ani, “Dorinta si cautarea întregului se numeste Iubire”. Experienta sa psihedelica, “reusita” sa, asa cum au denumit-o la Institutul de Cercetare, i-a oferit sansa de a-si focaliza mintea asupra acestor chestiuni importante. El a fructificat aceasta sansa, iar cartea lui ne spune ceva despre cum a ajuns el sa se raporteze la întreg.

Aceia dintre noi care opereaza cu aceste substante ciudate, în încercarea de a descoperi cea mai buna modalitate de a le folosi, atât în tratamentul unor boli, cât si în scopul explorarii mintii umane, au nevoie de oameni ca Bishop, care sa iasa în fata si sa explice ca intentiile noastre sunt serioase si bune, sa sublinieze ca aceasta nu este o diversiune, o distractie sau o tentativa de a-i usura pe oameni de bani. Prin comparatie, foarte putini oameni de-a lungul istoriei speciei umane au avut ragazul, rabdarea si oportunitatea de a se întreba spre sfârsitul vietii: “Ce înseamna toate astea? La ce se mai adauga?” Cu toate acestea, învatamântul nostru ar trebui, fara îndoiala, sa ne arate cum sa cautam întelesuri, de vreme ce multi dintre noi au prilejul sa se gândeasca la aceste lucruri; si se pare ca este o calitate specifica omului care are capacitatea de a reflecta asupra lui însusi si a locului sau în univers.

Ar parea foarte putin probabil ca o cantitate aproape neînsemnata dintr-o substanta chimica destul de obisnuita poate contribui cu ceva la rezolvarea unor probleme importante, de care au fost preocupate mintile cele mai luminate înca de la începutul marturiilor scrise si probabil chiar cu mult înainte de asta. Dar noi traim într-o lume aparte, plina de întâmplari care i-ar fi uluit si chiar înspaimântat pe cei care au trait doar cu doua sau trei generatii înaintea noastra. Carute fara cai, aparate de zbor mai grele decât aerul, radioul, fuziunea si fisiunea atomica, care aproape ca nu au nimic în comun cu firescul lumii în care au trait stramosii nostri relativ recenti. În general vorbind, ei se uitau chiorâs la acele descoperiri nedorite sau, dupa parerea, lor chiar imposibile. Poate ca si noi, la rândul nostru, suntem înclinati de a fi impasibili sau chiar reticenti fata de ideile care le vor parea la fel de importante urmasilor nostri cum ne pareau noua inventiile de la sfârsitul sec. 19 si începutul sec. 20.

Astfel Bishop ne-a oferit o relatare admirabila, deosebit de cuprinzatoare si obiectiva a ceea ce a experimentat el si care este parerea lui despre unul dintre aceste instrumente sociale si psihologice pe cale sa apara. La fel ca orice alta unealta sau instrument, ca automobilul, de pilda, aceasta poate fi o binecuvântare sau un blestem, în functie de modul în care este folosita. Scopul nostru ar trebui sa fie acela de a învata care este modul cel mai adecvat de a utiliza aceste instrumente, iar acest gen de carte este calea cea mai nimerita de a ne usura aceasta sarcina grea, încuietaore si uneori descurajanta.

Daca vrem sa reusim, avem nevoie nu doar de sârguinta si de întelegere, ci si de spijinul activ si ajutorul celorlalti cetateni. Fiindca atunci când tragem linie, soarta acestei lucrari în privinta psihedelicelor - substante chimice sau instrumente de revelare a mintii - sta în mâinile lor. Este încurajator sa stii ca ei pot reactiona atât de cald si inteligent daca au vazut si au simtit pentru ei însisi.
HUMPHRY OSMOND , M.R.C.S., L.R.C.P., D.P.M.
Director, Bureau of Research The New Jersey Neuropsychiatric Institute Princeton, N.J. May 1, 1963

NOTA AUTORULUI
Aceasta carte este relatarea faptica a experientei mele personale, declar în deplina cunostinta de cauza ca fiecare afirmatie este adevarata si corecta. Totusi, pentru a evita posibilitatea ca anumite persoane sa se simta deranjate si pentru a fi în conformitate cu cerintele eticii profesionale a doctorilor în medicina, numele mentionate în carte sunt fictive. Numele reale sunt listate dupa cum urmeaza:
Dr. John Flint, Everett James, Jack and Pat Leer, Tom Lowell, Penny Patterson, Dr. John Wilbur Richards, Dr. Ruth Rogers, Institute for Psychedelic Research, Aunt Sue, Ron Thorn, Thomas Welsh.

MALDEN GRANGE BISHOP
Three Rivers, California 4 aprilie, 1963

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu